"Naším cílem a posláním je řešení
environmentálních problémů,
které s sebou přináší průmyslový rozvoj"
environmentálních problémů,
které s sebou přináší průmyslový rozvoj"
Při pneumatické dopravě je pohyb rozmělněného materiálu (granulovaného, krystalického nebo práškovitého) v potrubí zprostředkován proudem plynu, nejčastěji vzduchu. Plyn předává kinetickou energii částicím tuhého materiálu.
Dopravovaný materiál o měrné hmotnosti až 3200 kg.m-3 musí být nelepivý, suchý a s částicemi menšími než asi 5 cm. Materiál se v dopravním potrubí může pohybovat řídkým nebo hutným tokem, viz obr. 1.2.1. Při řídkém toku materiál rozptýlený v plynu vyplňuje celý průřez dopravního potrubí. Plyn proudí rychlostí 20 m.s-1 a materiál rychlostí o asi 20 % nižší. Je zapotřebí velkého množství dopravního plynu, nejméně dvojnásobek vzhledem k unášenému materiálu. Materiál při dopravě desintegruje a působí abrazivně na potrubí, zejména v ohybech a kolenech. Řídký tok je vhodný pro materiál s nízkou měrnou hmotností. Při hutném toku se materiál pomalu pohybuje po dně, zaplňuje část, nebo celý objem dopravního potrubí. Hutný tok je vhodný pro přepravu abrazivního, drolivého materiálu s vyšší měrnou hmotností. Tento způsob dopravy posouvá materiál v podobě "zátky" relativně nízkou rychlostí (2 - 8 m.s-1) potrubím. Plyn proudí poměrně nízkou rychlostí 1 – 10 m.s-1 . Jelikož se materiál pohybuje malou rychlostí a navíc jen jeho malá část je ve styku s potrubím, dochází jen k malému opotřebení dopravního potrubí. Pneumatická doprava probíhá buď v podtlaku, nebo přetlaku. |
Podtlaková (sací) pneumatická doprava – celý dopravní systém pracuje při tlaku nižším než je tlak atmosférický, maximálně však 50 kPa. Při ještě nižším tlaku by již v systému nebylo dostatek dopravního media a dopravovaný materiál by sedimentoval a ucpával potrubí. Dopravovaný materiál je buď nasáván sací jehlou upevněnou na volně pohyblivé hadici spojené s potrubím, nebo do potrubí dávkován vhodným podavačem, viz obr. 1.2.2. Sací jehla umožňuje současné přisávání dopravního media (vzduchu) do systému. Materiál, který může být do systému nasáván na několika místech, je dopravován na jedno místo. Dopravovaný materiál je oddělen z dopravního media v odlučovačích typu sedimentačních komor, cyklónů nebo filtrů. Pohyb dopravního media v systému je zajištěn vícestupňovými radiálními ventilátory nebo dmýchadlem. Sací doprava je na krátké dopravní vzdálenosti pro materiály, které nesmí uniknout do životního prostředí, např. toxické materiály.
|
Přetlaková (tlačná) pneumatická doprava (nízko-, středo- a vysokotlaká) pracuje za tlaku vyššího než je tlak atmosférický, obvykle do 1 MPa, obr. 1.2.3. Tento druh dopravy je vhodný pro netoxické látky, protože v netěsnostech potrubních spojů uniká do prostředí prach. Rozmělněný materiál je dávkován turniketovým podavačem z násypky do dopravního potrubí, jímž proudí stlačený vzduch dodávaný kompresorem. Materiál je dávkován do systému na jednom místě a může být dopravován na několik míst. Turniketový podavač zároveň odděluje atmosféru od tlakového systému. Vícestupňové odloučení dopravovaného materiálu z proudu vzduchu je shodné jako u dopravy sací.
|
Rychlý kontakt
Telefon: +420 725 584 719
Email: [email protected] DEPURO s.r.o. Sídlo: Karlovo náměstí 290/16 120 00 Praha 2 IČO: 04285573 DIČ: CZ04285573 |
Instalace filtru |